יום שישי, 7 באוקטובר 2011

שלווה פשוטה

שעת בין הערביים, רגע קטן של מנוחה על הספה.
כמה דקות של שקט, בלי טלפונים, בלי נייד. הילדים בבית. לא שעת חוגים, ספרייה או איסוף מחברים. שקט. רק אני והמחשבות שלי.
ימים של חג מאחורינו והנה אנחנו כבר רגע לפני יום הכיפורים, בימים של חשבון נפש. ימים עם רוחניות שמרחפת וממלאה את האוויר.
ימים של שקט .יחסי כמובן, אבל שקט. ימים בהם רצוי כי נשכיל לעשות חשבון נפש בתוך תוכינו ועם עצמינו, לנסות לדמיין ולו לרגע תמונה פנורמית אחת כאילו הייתה מורכבת מרצף של תמונות קטנטנות, כאשר בכל אחת מהן נראה את עצמינו, פעם בתמונות אהובות מאוד, פעם בפחות ואפילו בכאלה שהיינו רוצים למחוק במיידי, הן מן התמונה והן מתוך הזכרון.
וכאן נכנסות ההחלטות, החלטות חדשות לשנה ולהתחלה חדשה. וברגעים אלה אשרי המשכיל לקבל על עצמו לשנות את שהיה רוצה לשנות, לבדוק מה ראוי שיפור ואיך להתקדם, ובאותה המידה גם לפרגן לעצמו על דברים שדווקא כן היה שבע רצון מהם, כי מגיע לו. הרי לא תמיד הכל חשוך, יש גם אור. ועל המידה בה האור מופץ השליטה נמצאת בידינו. אנו יכולים להעצים את האור שיפזר מעלינו במלוא הדרו או לגרום לעמעומו.
להפנים כי אנו חיים את הרגע, ואת הרגע הזה אנו צריכים לדאוג להכיל בתכונות נעלות כמו אצילות, הגינות, חברות, נתינה, הקשבה והרבה חום ורגש, כי רק במקומות מסוג אלה דרים האחווה והאהבה. כן, אהבת חינם, זו שהפכה למעין מצרך נדיר בימים כמו אלה.
ואז כשהעיניים כמעט נעצמות, התמונה שמבזיקה לרגע מן המרפסת, גורמת לי לקום ולמהר לתפוס את הרגע דרך עדשת המצלמה.
לכאורה, תמונה של שקיעה, אבל כשהיא מבזיקה בסמוך למחשבות כאלו היא נראית כבר אחרת, דומה כי השכינה שורה על כולנו מתוכה.....
מאחלת לכולנו שהאור יאיר ויקיף את כולנו, שנבחר תמיד בטוב ושנדע לאהוב.


בפוסט מסוג זה שאין בו שום יצירת סקראפ, הסבר על טכניקה כזו או אחרת, או הדרכה, בחרתי לשתף ביצירה מסוג אחר, מרטיטה ומרגשת במיוחד. 
"ונתנה תוקף" הוא אחד הפיוטים המרגשים והמעוררים ביותר שנכתבו ומושמעים בתפילות ראש השנה (קהילות אשכנז) ויום הכיפורים (חלק מקהילות ספרד). הפיוט מתאר בנשגבות ובאופן שמעביר רטט בלב, את יום הדין הקדוש. הוא מפאר את ריבונו של עולם היושב כדיין על כסא המשפט ודן כל אדם לפי מעשיו.
בגלל המילים המדוייקות, או בגלל הסיפור קורע הלב שמסתתר מאחורי כתיבת הפיוט המיוחס לרבי אמנון ממגנצא, הפך "ונתנה תוקף" לאחד הרגעים המרגשים ביותר בתפילות הימים הנוראים.

בתחילת שנות ה-90 הלחין יאיר רוזנבלום ז"ל את "ונתנה תוקף", לזכר 11 בני קיבוץ "בית השיטה" שנהרגו במלחמת יום הכיפורים. במקביל לעבודתו על היצירה הוא דיבר על גוון קולו המיוחד של הזמר אדם שיתאים לביצוע מרגש. לפני כשנה הקליט אדם את גרסתו לפיוט "ונתנה תוקף" ובכך הושלמה צוואתו של יאיר רוזנבלום ז"ל והמעגל נסגר. דקות ספורות בלבד בשמיעת השיר, גורמות להבין ולהפנים את כל הגלוי והנסתר בעולם בו אנו חיים, ואת התובנות שבו.

את מילותיו המיוחדות של אדם כשהתראיין עם צאת השיר בכתבה לynet ראוי ביותר גם כן לשתף :
"כשהגיע היום שהחלטנו להקליט את הפיוט, הייתה לי תחושה של הארה", הוא אומר. "אנשים צריכים לקרוא את התפילה הזו ולהבין. העולם היום נגרר אחרי שנאת חינם, אחרי אי-קיום מצוות אלמנטריות של בין אדם לחברו, ואתה רק רוצה להגיד- תפנימו, יש מעמד שבא פעם בשנה וזו הזדמנות לתקן, להיות אחרים. זה לא מבחן של בית ספר, אלא מבחן של חיים. בעולם הזה, אם נאהב את זה או לא, יש מנהל והוא יודע מה הוא עושה, ואנחנו רק צריכים לעשות את הטוב ביותר שאנו יכולים, עלינו להבין שהכל לטובתנו, הכל לרווחתנו. ומהמקום הזה יש לבקש מחילה, שישפוט אותנו טוב. שאם נדרשים ייסורים- אז למזער אותם. וכל זה אגב, לא קשור לאם אתה דתי או חילוני".

גמר חתימה טובה לכולנו, אמן!!!
שלכם באהבה, רותי.

17 תגובות:

ריקי ארברמן אמר/ה...

רותי יקירה,
כל כך ריגשת אותי בשעה מוקדמת זו של הבוקר, כשגם אצלי עוד הבית שקט, כולם ישנים ואני מתמסרת לשלווה של לפני... הפיוט הזה אכן כל כך חזק והמילים שקשרת סביבו אף העצימו אותו.
גמר טוב יקירה, לך ולכל בני ביתך!

הבלוג של קיפולית אמר/ה...

כפרה עליך, תמיד שאני נתקלת באנשים חדשים ובעיקר גם כאלה שאני מכירה כבר שנים, אני יודעת שבידי הבחירות... אני שמחה על כך שבחרתי בך לחברה לחיים, את נכס לכל אדם אשר יבחר בך לחברות, את אדם מדהים שעוטף בהמון אהבה אני יודעת שלא סתם המקריות הפגישה ביננו יש בזה יותר.
אז מאחלת לך את השנה הטובה ביותר ושהשנים רק יטיבו איתך ועם בני משפחתך.
צום קל וחתימה טובה
אוהבת מאד
אפרת

צרויה אמר/ה...

אוי יפה שלי, כמה שאת צודקת וכמה שהכתיבה שלך נעימה. אין ספק שאחת מנקודות האור שלי בשנה האחרונה היא החברות שהכרתי. ניחנת ב"אצילות, הגינות, חברות, נתינה, הקשבה והרבה חום ורגש". יש לי עוד הרבה מה ללמוד ממך [לא רק יצירתית, גם הרבה בין אדם לחברו. יש קטע בתפילה שאומרים כל בוקר וערב, אותו אני מאחלת לעצמי וגם לך - "ותן בליבנו בינה להבין ולהשכיל, לשמוע, ללמוד וללמד...". גמר חתימה טובה אהובה!

Osnat Hazan אמר/ה...

תודה! לא יכולה לפרט כרגע, אבל תודה, תודה, תודה!

מיקוש אמר/ה...

ריגשת אותי מאד!
אין מילים.

Einat's Art World אמר/ה...

רותי יקרה,
ריגשת אותי הבוקר עם הכתיבה המקסימה והתוכן הנוגע...
גמר חתימה טובה לך ולבני משפחתך.

ויטרינה אמר/ה...

מרגש !!!
כתיבה וחתימה טובה ושנה טובה יקירה.

אילנה אמר/ה...

רותי, דקות לפני ששערי השמים נפתחים, דקות לפני השקט הכפוי הזה, הרשי לי להגיד תודה. תודה על המילים שניסו לגעת הצליחו, על עומקן ועל משמעותן הכל כך לא ברורה מאיליו....תודה על כתיבה איכותית ומעצימה, ומהיכרותנו הקצרה, מרשה לעצמי להודות לך על מי ועל מה שאת....תודה. צום קל וגמר חתימה טובה, אילנה

yael yaniv אמר/ה...

יקירתי, המילים שלך תמיד נוגעות עמוק והפעם לא שונה-בדיוק בזמן, בדיוק במינון והניגון מרגש כ"כ

מאחלת לכם צום קל וגמר חתימה טובה שתהיה

אוהבת ומוקירה אותך לאין ערוך

רינה קובנט אמר/ה...

ריגשת אותי מאד
צום קל וגמר חתימה טובה לך ולכל משפחתך
רינה

ורד והדס אמר/ה...

פוסט יפייפה ומילותייך קסומות !
שהאור הגדול של השימחה והאושר ילווה אותך תמיד ושתמשיכי להפיצו ביצירותייך היפות. כל פוסט שלך הוא קסם. שבוע טוב.

אנונימי אמר/ה...

חמודונת, איזה מכתב מקסים מלא רגשות ומחשבות נכתב לנו. מפוסטים של יצירה ובניה קיבלנו לריאשונה מכתב אישי שחושף את התוכן הפנימי שלך. אני...לא הופתעתי, ידעתי, שאומנית שכמוך חייבת לנצל את המשאבים האישיים שלה עלמנת להגיע לתוצרים קסומים, רווים בטוהר ורוך. הבנתי מיד עד כמה הקשר בינך ובין ילדיך עמוק ושזור אהבה אין סופית, אבל הופתעתי לראות שיש בך את היכולת להעביר אושר גם ליצירות שבנויות על תמונות זרות. יקירתי, יש בך את הכישרון לגעת בלבבות של אנשים ולגרום להם להרגיש נאהבים ומלאי אושר. לכישרון כזה מצטרף הזמר אדם שאת כל-כך מעריצה. באופן אישי אני רוחשת הרבה כבוד ליוצרים בעלי יכולת של העברה רגשות, יופי וטוב לעולם שמיסביבם. מאחלת לך, שהשמחה והיצירה תמיד ילוו את חייך ואת משפחתך הנפלאה. חני

אנונימי אמר/ה...

מה יהיה איתך מרגשת יקרה שלי????
החום שלך מדהים!
אוהבת, נתנאלה.

Dafi אמר/ה...

מסתבר שאת גם קוסמת של מילים, בנוסף לנייר(:
שתהיה שנה מצויינת.

חתולי8 אמר/ה...

גם כשאת לא מעלה יצירות שלך, את יודעת לגעת ולרגש.
שנה טובה וחתימה טובה. שיהיה לך כל שתבקשי.
אוהבת אותך♥
ליאור

Smadar - LoolaB אמר/ה...

קצת באיחור יקירה...
גמר חתימה טובה וחגים שמחים !
מרגשת כתמיד...

אנונימי אמר/ה...

מרגשת ונוגעת
מהמקום הכי רגיש למקום הכי רגיש
גמר חתימה טובה והתחלה טובה של כל מה שתבקשי לעצמך לשנה הבאה <3